کفی هوشمند یک فناوری دو برابر نجات بخش برای بیماران دیابتی

3 اکتبر 2019 - انستیتوی فن آوری Stevens، توافقنامه ای را با شرکت Bonbouton برای صدور مجوز منحصر به فردی امضا نموده است که این امکان را به شرکت سلامت و فناوری استیونز می دهد که بتوانند از سیستم سنسور گرافن(graphene sensing system) استفاده کرده و با توسعه ی بیشتر آن علائم اولیه ی زخمهای پا را قبل از شکل گیری آنها تشخیص دهد و به افراد مبتلا به دیابت امکان دسترسی به مراقبتهای بهداشتی پیشگیرانه، را بمنظور مدیریت سلامت خود با اطمینان کامل بدهد.

کفی هوشمند(The smart insole)، اولین محصول Bonbouton است که می تواند در کفش های ورزشی یا جوراب ها قرار داده شود تا به طور نامحسوس سلامت پای فردی را که با دیابت زندگی می کند، کنترل کند. سپس داده ها از این سیستم به یک برنامه ی نرم افزاری مربوطه در تلفن همراه ارسال می شود تا توسط بیمار قابل مشاهده و به اشتراک گذاری با پزشکان یا ارائه دهندگان مراقبهای اولیه باشد، تا در صورت نیاز مداخله یا درمان را آغاز کنند.

بنیانگذار Bonbouton و مدیر عامل این شرکت، دکتر Linh Le، كه هنگام تز دكترای مهندسی شیمی خود در موسسه ی استیونز، فن آوری هسته گرافن را توسعه و ثبت اختراع کرد، گفت: من از دو چیز الهام گرفتم: تمایل به كمك به افراد مبتلا به دیابت و تمایل به تجاری كردن این فناوری. دکتر Le ایده ای ساخت یک كفی هوشمند را كه بتواند به جلوگیری از زخم های دیابتی كمك كند، پس از چندین حادثه شخصی ارائه داد، هدف وی، کمک به مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه بود.

عوارض ناشی از دیابت می تواند نظارت بر سلامت پا را برای بیماران دشوار کند. مقادیر بالای گلوکز خون به صورت مزمن باعث اختلال در رگ های خونی شده و سبب آسیب عصبی می شود. بیماران ممکن است درد زیادی را تجربه کنند، اما همچنین ممکن است حس لامسه ی پاهای خود را از دست بدهند. آسیب ناشی از دیابت به رگ های خونی و اعصاب می تواند منجر به عفونت های مقاوم به درمان مانند زخم پای دیابتی شود. زخم هایی که بهبود نمی یابند می توانند آسیب جدی به بافت ها و استخوان وارد کنند و ممکن است منجر به قطع انگشت پا، یا بخشی از پا یا تمام پا شوند.

کفی های هوشمندBonbouton ، درجه حرارت ، فشار و سایر داده های مربوط به سلامت پا را حس می کنند، و می تواند به بیمار و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی وی، هنگامی که یک عفونت در حال شکل گیری است، هشدار دهد. این فن آوری روشهای خود نظارتی را برای بیماران ساده کرده و دفعات مراجعه به پزشک را کاهش می دهد که در نهایت می تواند منجر به کیفیت بالاتر زندگی شود.

شرکت Bonbouton، که در شهر نیویورک مستقر است، هم اکنون با شرکت بیمه جهانیMetLife  در حال همکاری است تا تاثیر استفاده از کفی های هوشمند را در کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی مربوط به قطع پای دیابتی را ارزیابی کنند. همچنین Bonbouton در سال 2018 اعلام کرد که یک توافقنامه توسعه ی فنی را باGore ، شرکتی که با تولید پارچه ی  GORE-TEX، انقلابی را در صنعت پوشاک ایجاد نمود، امضا کرده است تا راه های ادغام سنسورهای گرافن Bonbouton را در پارچه های راحت و قابل پوشیدن برای کاربردهای بهداشت دیجیتال از جمله مدیریت بیماری، ارزیابی عملکرد ورزش کاران و استفاده های روزمره بررسی کنند.

دکتر Le گفت: ما علاقه مندیم كه لباس های هوشمند را برای اقدامات پیشگیرانه در حوزه ی سلامت تولید كنیم، و با آغوش باز از امكان استفاده از فناوری گرافن خود در صنایع دیگر استقبال می کنیم. من از تحقق پتانسیل های کاملBonbouton ، با بهره گیری از این فناوری که من به عنوان یک دانشجو در انستیتوی استیونز ابداع نمودم و آن را به محصولی تبدیل کردم که مراقبت های پیشگیرانه ی بی سیم را برای بیماران به ارمغان آورد و قادر است میلیاردها دلار در هزینه های مراقبت های بهداشتی صرفه جویی کند، هیجان زده ام.

انستیتوی فن آوری Stevens، یکی از سهامدارانBonbouton است که از نظر قانونی با نامFlexTraPower  شناخته می شود و مالک مشترک دو عدد از هفت اختراع ثبت شده توسط این شرکت است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-10-smart-insole-lifesaving-technology-diabetic.html